Dřevěná krabička v novém

V únoru se objevilo pár teplých dní, tak mi to nedalo, a šup do dílny. Měla jsem tam na renovaci nachystanou odloženou krabičku, která bývala součástí předsíňové stěny. Jako malá si pamatuji,že v ní děda míval tabák a cigára Portoriko. Teď jsem si ji dala do pracovny, kde mi pěkně ladí se skříňkou.

Spousta začínajících kutilek se ptá, jak na to? Jak postupovat při zbavování se nátěru a obnově povrchu dřeva? Je jedno, jestli děláte nalou krabičku nebo velkou kredenc, postup je v podstatě stejný. Rozhodla jsem se teda po krocích zdokumentovat.

Na začátku byla krabička s několika nátěry.


Nejdříve jsem ji rozebrala jak, nejvíc se dalo. Někdy je to pěkná fuška vytahat staré hřebíky a zarezlé vruty.


Horní vrstva barvy byl starý vodou ředitelný Latex, který se nedá opálit, ale pod ním byla syntetika, tak se opalovat a přitom stahovat špachtlí starý nátěr dalo.

A jako to už u starých nátěrů bývá, skrývalo se i zde překvapení, červené, do dřeva vpité mořidlo. Po opalování jsem ještě vzala Bahco škrabkou, co šlo, a zůstaly voudou ředitelné barvy a mořidlo.

A tady už nezbývá než brousit. Broušení dělám zásadně venku, i proto v mrazech nekutím. Po té, co jsem si pořídila excentrickou brusku Makita, je to celkem hračka a zábava. S vibračkou to bylo o ruce a šlo to pomalu.

Na zadní straně byl i nějaký černý flek. I ten se dal krásně vybrousit.

Zjistila jsem však, že dno je z velmi tenké překližky a po vybroušení by se rozpadlo. Proto jako jedinou část jsem se rozhodla ho nahradit novým materiálem. Využila jsem k tomu kousek překližky, kterou jsem si dovezla z kurzu s barvami Mlékovkami. Na této překližce jsem se učila patinu suchým štětcem. Člověk nikdy neví, co se bude hodit!

Výsledný stav po vybroušení vypadal takto:


Objevily se pěkné suky a zub času. Zbývalo udělat povrchovou úpravu a zkomletovat. Povrchová úprava je už věc individuální, záleží na tom, co se komu líbí a hodí. Já jsem použila vodové mořidlo tmavý dub s přídavkem višně a na to můj oblíbený Hard top oil od Bormy. Dvě vrstvy a na závěr po zaschnutí brus ocelovou vatou hrubost 000. Při sestavování jsem místo hřebíků použila vruty.


Tady bych mohla skončit. Chtěla jsem však krabičku nějak oživit a taky si poprvé vyzkoušet práci se šablonou. Na šablonu jsem si zespod nalepila oboustrannou lepicí pásku, aby se mi při práci nepohnula a barvu jsem použila starou křídouvou, trochu už vyschlou. Nanášela jsem suchým štětcem minimálně namočeným do barvy, aby se to nerozlívalo. 

Křídovou barvu je dobré zavoskovat.


 

Komentáře

  1. Jarinko, neustále musím obdivovat tvoji zručnost, trpělivost a elán. Líbí se mi na té krabičce ten suk.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a máš pravdu, příroda umí dekorovat nejlépe.

      Vymazat

Okomentovat

Nevkládejte prosím žádné odkazy. Děkuji. Komentáře s odkazy budou ihned mazány.