Křehký jahodový koláč s citronovým karamelem


Sezóna jahod vrcholí, letos je opravdu skvělá, tak by bylo škoda je nevyužít na nějakou dobrůtku. Voní máslem, jahodami a citronem.


Tento koláč jsem dělala poprvé a sama jsem byla zvědavá, jak dopadne. Upozorním i na úskalí, na která jsem při pečení narazila.
Křehké těsto dostaneme smícháním 250 g hladké mouky se špetkou prášku do pečiva, 80 g moučkového cukru, 1 sáček vanilkovéko cukru, 2 žloutky, 1 lžíce citronové šťávy a 170 g změklého másla. Já to nejdříve příborovým nožem promíchám a pak rukama rychle zpracuji na hladké těsto, které se pak dá do ledničky aspoň hodinku odležet.
Na pomoučněném vále se vyválí placka o něco větší než forma a pak se oparně přenese do vymazané a moukou vysypané formy. Pokud se někde roztrhne, tak se jednoduše zase zaplácne. Kraje se rovnoměrně upraví,  příště bych je udělala tenčí. Dno se vidličkou propíchá.


Peče se na 180 stupňů asi 20 minut, dokud není lehce růžové. Těsto je dobré hlídat. Během pečení se mi uprostřed zvedlo a v jednom místě se okraj sesunul, tak jsem ho znovu propíchla a okraj upravila. Dokud těsto není tuhé, tak to jde.
Během pečení jsem si připravila polevu. V kastrůlku se rozpustí 50 g másla, vmíchá 70 g krupicoého cukru, 3 lžíce vody a šťáva z půlky citronu. Vše se stále míchá a nechá asi 3 minuty bublat.
Předpečený korpus jsem vytáhla z trouby, obložila půlkami jahod a zalila karamelem.


Pak znovu péct 10 -15 minut do růžova. Já jsem si k horkovzduchu přidala i dno. Po druhém vytažení z trouby vypadá takto:


Nechá se dobře vychladit. karamel zatuhne, ale pod ním růstane tekutá šťáva z jahod, která se z nich vypekla.


Komentáře